nakup
nabytek.cz
infolinka  +420 230 234 556

Ergonomie sedacího nábytku: vyberte si pohodlné i zdravé posezení

Ať už si vybíráte židli k psacímu stolu,křeslo k televizi nebo sedací soupravu, vždy se zaměřujete na to, aby bylo posezení na těchto kouscích nábytku pohodlné. Ve většině případů byste ale neměli podceňovat ani jejich funkčnost a ergonomii.
Ergonomické provedení nábytku neboli tvarování sedacího nábytku hraje důležitou roli zejména tam, kde sedíme často, dlouho a měli bychom dbát na to, abychom si zbytečně nedeformovali záda, krční páteř a další části těla, které s deformací při sezení více či méně souvisí. Čím více ergonomicky tvarovaných kousků nábytku budete používat při různých příležitostech, tím méně bude k deformaci těla docházet, což po nějaké době stoprocentně pocítíte – nebo spíš vůbec nepocítíte.

Kancelářská židle: nejčastější důvod bolestí zad

Nikoho nejspíš nepřekvapí, že hodiny a hodiny strávené u počítače vyžadují hodiny a hodiny sezení na kancelářské židli. Pokud trávíte osm hodin denně právě vsedě, měli byste ergonomii svého místa věnovat skutečně velkou pozornost. Jak jinak totiž bude reagovat vaše páteř na nejrůznější pohodlné, ale nezdravé pozice, než bolestí a v horším případě trvalým poškozením?

Jak tedy správně vybrat kancelářskou židli? Zaměřte se na následující aspekty, které pomohou snížit napětí zádových svalů:

  •          Neplatí, že nejpohodlnější rovná se nejlepší. Naopak – ergonomicky provedená židle vám možná nejprve přijde mírně nepohodlná, ale jakmile si na ni zvyknete, nedáte na ni dopustit.
  •          Sedák nesmí být příliš měkký a měl by být tvarovaný a zaoblený. Nezbytné je, aby byl výškově nastavitelný. Sedět bychom totiž měli tak, abychom měli stehna rovnoběžně s podlahou.
  •          Opěradlo je nejdůležitější částí kancelářské židle. Naprosto ideální je opěradlo s bederní opěrkou, která zajistí přirozenou oporu zad.
  •          Pro určitou skupinu lidí je nezbytná opěrka hlavy. Pokud máte potřebu se čas od času opřít, neváhejte a zaměřte se i na ni.
  •          Neméně důležité pro dlouhou, avšak pohodlnou práci u psacího stolu jsou opěrky rukou. Opírejte se o ně však jen lokty.
  •          Otočný a houpací mechanismus je důležitý pro všechny, kteří tráví denně opravdu spoustu hodin u počítače. Obojí dovolí pohodlné a zdravé sezení, ale také jednoduchou manipulaci a snadné protažení a uvolnění svalů.

Křeslo k televizi: nelámejte se ani při relaxaci

Kdo by se rád pohodlně neusadil k televizi nebo s pěknou knížkou? Nic vám v tom nebrání, jen se kromě pohodlí i v tomto případě zaměřte na tvarování nábytku. Vycházet můžete při výběru z některých výše zmíněných rad. Zaměřte se například na houpací mechanismus, kvalitní opěrky či tvarování zad, v nejlepším případě s bederní opěrkou.

Ke křeslu, v němž byste rádi relaxovali, si pořiďte i taburet. Jestliže trávíte celé dny na nohách nebo je stejně máte svěšené dolů ze židle k podlaze, uleví se jim, když je necháte odpočinout ve vyšší poloze.

Sedací soupravy: netravte na nich dlouhé hodiny

Sedací soupravy nebývají ve většině případů tvarované. Je to z toho důvodu, že výrobci nepředpokládají, že by na nich někdo seděl například osm hodin denně jako na kancelářských židlích. Proto doporučujeme nevolit sedačky k práci z domova. Jsou určeny pro odpočinek, chvilkové poležení a třeba i pěkně nezdravé polohy. Ty však rozhodně nesmí trvat déle než večerní zprávy a film po nich následující.

Existují ale i výjimky tvarované. Jde především o bederní opěrky na opěradle a o tvarování sedáku – ten bývá sklopen směrem k opěradlu, aby do sedačky člověk lépe „zapadl“. Bederní opěrka je v tomto případě také dobrá, ale jak pro koho. Záleží totiž na výšce osoby, která se sem posadí. Opěrka nikdy nesedne na míru vysokému i malému člověku.

Kuchyňské židle: vhodné pro krátké posezení u jídla

kuchyňských židlí se obecně vsází spíš na design, případně na měkkost polštářů než na jakoukoli ergonomii. Přesto i u některých kousků z této kategorie můžeme najít zaoblení sedáků či opěradel. Na dlouhé sezení tyto židle ale nejsou. Poznáte to sami už po několika minutách – kvůli absenci důmyslnějšího tvarování dochází k přetěžování konkrétních svalových partií a záda vás budou po dlouhém sezení i během něj velmi bolet.

Nepodceňujte signály těla

Pokud trávíte značnou část dne při práci vsedě, investujte do kvalitní a vhodně tvarované kancelářské židle, dík níž nebude docházet k deformaci vašich zad. Víte, že jedním ze signálů těla, že je něco špatně, může být i ztuhlost krční páteře či bolest hlavy? Obojí totiž může mít příčinu v krátkodobé i dlouhodobé deformaci páteře. Zamyslete se proto nad tím, zda vás podobné potíže neprovázejí a snažte se jim předejít používáním ergonomického sedacího nábytku.